Voorbereiding

Hier probeer ik een lijstje te maken met belangrijke punten bij het voorbereiden van een huwelijk.
De hieronder beschreven tips, materiaaltips,… is een verzameling van wat ik op de vele andere blogs gelezen heb en wat ik daaruit belangrijk vond.

Ik probeer het hierin op te splitsen:

– Aangenomen worden/ gesprek vooraf
– Afspraken en documenten
– Materiaal
* Aangeraden
– Voorbereidingen
* Vooraf : shotlist,…
* Avond vooraf

Aangenomen worden / gesprek vooraf

Aangenomen worden als huwelijksfotograaf is de belangrijkste stap in het volledige proces.
Vele fotografen beginnen hun carrière als huwelijksfotograaf op het huwelijk van een aanverwant of vriend.Je hebt een DSLR en ze hebben al wat foto’s van je gezien. Als je stijl hen dan ook nog eens bevalt heb je een grote kan dat ze je vragen om hun trouw te fotograferen.

Hoe ik begon

Dat is ook hoe ik begon. Op het huwelijk van mijn neef nam ik (ongevraagd) mijn toestel mee. Maar ik kreeg achteraf zeer positiever reacties. Zeker omwille van het feit dat ik vele foto’s twee dagen nadien al had doorgestuurd. Terwijl het voor de fotograaf zijn foto’s nog WEKEN wachten was. Drie weken later trouwde een andere neef. Een vriendin van de bruid was aangesteld als fotografe maar had zoals vele andere de vrees voor de eerste keer. En al zeker de vrees voor de eerste keer alleen een huwelijk fotograferen. Ik werd aangesteld als mede fotograaf en zag er een unieke kans. Ook deze keer konden mijn foto’s het bruidspaar meer dan bekoren. Enkele dagen later vroeg mijn nicht mij of ik samen met haar een trouw wou fotograferen. Ook zij had last van de vrees voor de eerste keer en de eerste keer alleen. Met plezier en enig genoegen nam ik dit aanbod dankbaar in ontvangst.

Eens mensen je aannemen of het toch overwegen is een gesprek vooraf zeer belangrijk. Je wil hen op voorhand leren kennen. Probeer een gesprek te organiseren op een plaats waar ze zich op hun gemak voelen. Ze zullen je uit nature meer vertellen als ze op hun gemak zijn. Eens je een gesprek op gang gebracht hebt probeer je heel wat dingen te weten te komen, soms zelf zonder het te vragen. Je wil bijvoorbeeld op voorhand weten in wat voor stijl ze hun huwelijk willen laten vastleggen. Je kan hen voorbeeldfoto’s tonen van eerdere huwelijken. Je hoeft daarbij niet veel te zeggen. Je toont hen de foto’s en je kijkt naar hun reacties; waar houden ze van? Na de reeks foto’s kan je het hebben over de stijl zelf. Een stijl van het huwelijk is vaak afhankelijk van het volledige thema van het huwelijk zelf. Waar en wanneer treden ze in het huwelijk en waar is het huwelijksfeest. Huwen ze voor de wet, de kerk, eigen ceremonie,… Vaak is hier al een bepaalde stijl aan verbonden. Dit zijn dingen die je allemaal op voorhand wil weten. Het toont je interesse en het feit dat je er echt mee bezig bent.
Verder raad ik je aan om volgend punten ook te sprake te brengen: in welke vorm willen ze de foto’s: Digitaal(usb, DVD, Online site?, prints, BOEK), DATUM (BELANGRIJK), een pre-weddingshoot? Maar ook de moeilijke onderwerpen als prijzen moet je aan bod laten komen.
Ik vergeet hier vast nog heel wat maar dat vul ik later aan.

Tijdens het gesprek moet je volgens velen vooral het vertrouwen van het koppel winnen. Je moet hen tonen dat je echt alles zal doen om hun dag zo goed mogelijk in beeld te brengen. Je moet hen laten voelen dat de foto’s echt het laatste van hun zorgen moet zijn. Volgens Joe Buissink moet je tegen het einde van het gesprek hun nonkel zijn in plaats van hun fotograaf. Iemand waar ze alles durven aan vragen en waar ze op kunnen rekenen. Als je dit gevoel kan bereiken zal je op de dag van het huwelijk veel minder problemen hebben om het koppel te laten openbloeien. Ze zullen zich veel gemakkelijker ‘bloot’ geven tijdens de shoots en zullen je aanwezigheid appreciëren.

Samenvatting aangenomen worden:

  1. Leer het koppel kennen
  2. Win vertrouwen
  3. Toon voorbeelden
  4. Leer hun stijl
  5. Medium aflevering foto’s
  6. Datum

Afspraken en documenten

Eens je aangenomen bent en de datum vast ligt kan je beginnen aan het verdere voorbereidingswerk.
Neem ruim op voorhand van het huwelijk opnieuw contact op en maak een samenvatting van de belangrijkste punten die je besproken hebt tijdens je gesprek. Het is voor jou een controle of je alles goed hebt en voor hen een teken dat je er mee bezig bent. In ditzelfde contact maak je ook verdere afspraken. Vanaf wanneer word je verwacht, wat is de dagplanning,… Waar willen ze foto’s laten nemen (als je dit nog niet eerder besproken hebt). Wat velen doen is een korte shotlist meesturen. Dit is een lijst die je opstelt waarop je alle volgens jou belangrijke groepsfoto’s zet. Het bruidspaar met de ouders, met broers en zussen, met getuigen,… Je stuurt hen de lijst op en vraagt hen als ze aanvullingen hebben voor deze lijst. Persoonlijk hou ik er van als ik mensen met een naam kan aanspreken. Daarom dan ook vraag ik graag dat ze de lijst terugsturen met de bijhorende namen (al dan niet met bijhorende foto). Zo kan je op de dag van het huwelijk makkelijk de ouders aanspreken zonder hen ooit ‘dingske’ of …. ouders te moeten noemen. (Voor aanvulling vatbaar)

Samenvatting afspraken en documenten:

  1. Shotlist
  2. Namen familieleden
  3. Samenvatting van vorig gesprek
  4. Tijdstippen of planningen

Materiaal

Vele beginnende huwelijksfotografen vragen zich af: “Wat is het ideale materiaal”. En daar is geen eenduidig antwoord op helaas. Iedereen heeft een andere smaak en iedereen heeft een andere stijl. Maar doorheen de vele gelezen blogs en de bekeken filmpjes zag ik een trend.

Lenzen

Je hebt een minderheid die enkel primes gebruiken. Enkel lenzen met vaste brandpuntafstand hebben als voordeel dat ze vaak heel lichtsterk zijn. Nadeel ervan is echter dat je niet kan zoomen. Maar veel meer mensen gebruiken toch zoomlenzen. Deze geven je een groter bereik zeker voor een ceremonie. Velen spreken over hun werkpaardlens en een portretlens. Als werkpaard gebruiken ze een lens met een bereik van 24-70 met een diafragma van 2.8. Als portretlens om candids te nemen gebruiken ze een 70-200 2.8. Zoals je vast wel opmerkte sluit het bereik van deze lenzen mooi aan elkaar aan.
Met de 24-70 2.8 heb je een heel mooi bereik om de dienst vast te leggen. Je hebt een mooie breedhoek maar op 70 mm kan je ook makkelijk een portretfoto nemen. De 70-200 is ideaal voor op een receptie je kan zonder dat iemand je ziet een natuurlijke foto nemen.
Als aanvulling op deze collectie vullen vele fotografen hun collectie aan met een macro lens voor foto’s van de ringen, de bloemen,…
Een 105 mm macro lens is hiervoor een veelgebruikte lens.
Eventueel kan je dit nog aanvullen met een extreme breedhoek zoals een 14-24mm.

body’s en kaartjes

Wat de body betreft ga ik zoals ik tot nu toe gedaan heb niet in op het merk. Ik gebruik Nikon en dat is mijn keuze.
Iedereen heeft zijn eigen gewoontes en die passen meestal beter bij het ene of het andere merk.
Wat de keuze tussen full-frame en small-frame betreft zijn er verschillende factoren die meespelen.
Heb je het geld voor een full-frame : DOEN! Je geniet van de grote sensor en zijn betere prestaties op hoge ISO.
Ook alle andere voordelen als meer fps, sneller, dual cards, extra opties, high flash sync speed….
Maar als je je het niet kan veroorloven kan je wel niet anders. Velen blijven plakken bij de DX(nikon term voor small-frame of aps-c)Ook ik zit in deze cyclus. Je begon met een DX en kocht lenzen voor DX. Als je de schakel maakt
dan verlies je de voordelen van je FX want je hebt enkel je DX lenzen. Dus als je de overstap maakt zul je waarschijnlijk ook een nieuwe lens moeten aanschaffen wat de overstap des te groter maakt.
Over kaartjes zal ik het niet uitgebreid hebben. Zoek een merk waar je vertrouwen in hebt en koop back up kaartjes. Zorg dat je altijd genoeg geheugen op zak hebt. Als je je het kan permitteren koop dan snellere kaartjes zoals deze van Lexar. Je hebt extra snelheid, extra veiligheid en een hoog kwaliteitsmerk.

Flits?

Velen zweren bij natuurlijk licht. En ik ook eerst. Maar uit ervaring heb ik geleerd dat je in bepaald situaties echt niet anders kan. En eens je echt leert hoe je een flits moet gebruiken dan worden je foto’s nog beter. Je leert hoe je een foto moet belichten zoals hij er natuurlijk zou uitzien. Maar je krijgt ook meer inzicht als je gewoon met natuurlijk licht fotografeert want je let meer op je lichtinval. Voor de rest valt er niet zo veel te zeggen over flitsen. Vaak zijn er 2 belangrijke modellen per merk. Dit zijn twee modellen met een draaibaar hoofd (belangrijk!) Ze verschillen vaak in de flitskracht en extra kenmerken voor off-camera opties en andere technieken.

Back-ups

Een back up hebben voor alles wat je bij je hebt lijkt kostelijk en dat is het ook. Maar het is zeer belangrijk. Ga nooit of nooit op pad met maar 1 body als je een belangrijke opdracht hebt. Een trouw kan je geen twee keer doen en volgens een bepaalde wet die je wel kent zal net op dat moment je body falen. Ook een extra lens bij je hebben is altijd handig. Ook deze kunnen plots stoppen met scherpstellen of in het ergste geval vallen. Nu denk je vast maar dat is allemaal zo duur. Ja dat is het ook maar vaak grijp je voor je back up naar een goedkoper model. Je krijgt mindere kwaliteit maar je helpt jezelf wel uit de nood. Als je een full frame body hebt dan kopen velen een small frame back up body. Wie een small frame heeft kan een goedkoper of goedkoopste model bijkopen. Heb je echt de mogelijkheid niet zoals zovelen. Huur of leen er dan een. Huren kost je iets maar je krijgt kwaliteit in de plaats. Lenen kost je vaak bijna niets en het geeft je een extra veilig gevoel.
Maar ook de andere meer vanzelfsprekende back up materialen vergeet je best niet.
Vergeet dus zeker je extra batterij, flits batterij,geheugenkaartjes …

Draagsystemen: Riemen en tassen

Je sleurt waarschijnlijk heel wat materiaal op en neer tussen verschillende opdrachten. Kijk vooraf eens goed wat echt nodig is en wat je bijvoorbeeld in je wagen kan laten liggen (opgelet voor prijzige voorwerpen). Maar zorg ook dat je het materiaal dat je dan ook echt nodig hebt wel degelijk bij je hebt. Een goede rugzak of tas is essentieel. Je kan er alles in kwijt wat je wil en je kan er snel iets uit halen als je het nodig hebt. Als je te lang moet zoeken of er teveel stappen zijn eer je aan je materiaal kan dan zou ik opteren voor een nieuwe rugzak of een nieuw systeem.
Maar ondanks een goede rugzak loop je toch een volledige dag rond met een zwaar toestel rond je nek. De standaard straps voor je camera dragen volledig op je nek en kunnen dan erg belastend worden. Om letsels of last en vermoeidheid te vermijden kan je een riem kopen. Er bestaan verschillende modellen en verschillende systeem van holsters tot schouderriemen tot… Enkele merken waarvan ik al enkele positieve reacties las en die vaak het meest gekend zijn zijn onder andere : blackrapid, carryspeed.

Extra kit

Zo extra is deze kit eigenlijk niet. Ik heb veel van deze materialen standaard bij mij omdat ze ooit wel eens van pas komen en op dat moment vergeet je snel het extra gewicht dat je de andere keren meeneemt.
In deze kit zitten wat standaard dingen zoals: poetsdoekje, stofblazer, handdoekje…
Maar ik heb vaak zit in mijn rugzak ook het volgende:

  • Papieren zakdoekjes (natuurlijk)
  • Zakmes /tang met bitset (tripod vastdraaien, iets opendoen, touwtje doorsnijden….)
  • spelden voor kleding
  • zaklamp (voor donkere plaatsen en als extra belichting)
  • muntjes (geen kauwgum klanten kunnen dit vergeten uitnemen tijdens shoot)
  • deodorant (komt altijd van pas voor jou en gasten)
  • een naaikit voor noodgevallen
  • een snelle hap, dextro, drank (je raakt uitgeput, val niet flauw als fotograaf !! )
  • pen en papier (namen noteren, adres noteren …)
  • visitekaartjes ( altijd en overal moet je die bij hebben)
  • plakband (liefst kledingvriendelijk)
  • snelbinders want je weet maar nooit
  • EHBO: plijster en een verbandje voor noodgevallen. (Zit vaak ook in auto)
  • nog zoveel meer kleine dingen

Samenvatting materiaal

  1. full-frame vs small-frame
  2. lenzen
    1. Algemeen 24-70mm 2.8
    2. Candids 70-200mm 2.8
    3. Macro lens (105mm)
    4. Breedhoek 14-24mm
    5. primes: 35,50,85 mm
  3. flits(en)
  4. Back-ups
    1. Body
    2. batterij: flits, body,…
    3. lens?
    4. flits
    5. alles
  5. full-frame vs small-frame
  6. Extra kit
    1. poetsdoekje, stofblazer, handdoekje
    2. Zakmes-tang
    3. spelden
    4. zaklamp
    5. muntjes
    6. deodorant
    7. naaikit
    8. snelle hap/drank
    9. pen en papier
    10. visitekaartjes
    11. plakband
    12. strapbanden
    13. EHBO

Met wel materiaal ik werk kan je bekijken op materiaal
Ik moet hierbij toegeven dat dit dus bijlange niet het ideale materiaal is. Maar ik trek mijn plan en ik ken mijn toestel van binnen naar buiten en van buiten naar binnen. Ik kan er erg efficiënt mee omspringen en handel snel. Dat zorgt ervoor dat ik belangrijke beelden niet mis en dat is vaak belangrijker dan de effectieve pixelkwaliteit van je foto’s. Er zal zelden een klant zijn die zegt:”deze foto bevat teveel ruis ik wil deze niet” Als je moment goed is en je vastgelegd beeld is goed (licht, compositie,…) dan wordt er vaak niet gekeken naar de pixelkwaliteit. Maar het is natuurlijk wel makkelijker en beter werken met beter materiaal. Ik ben dan ook van het principe als je een belangrijke opdracht als een huwelijk mag fotograferen en je wordt er goed voor betaald dat je heel makkelijk wat materiaal kan huren. Het kost je wat en je moet wat wennen aan je body maar als je bij hetzelfde merk blijft is dit geen probleem. Je leert snel en als je altijd hetzelfde model huurt ken je het op den duur ook. Als iets niet lijkt te lukken kan je altijd terugvallen op je eigen toestel. Hetwelk je hopelijk wel beheerst.

Voorbereidingen

Vooraf

Wat je vooraf best allemaal doet staat al hoofdzakelijk beschreven hierboven. Verzamel dus al je materiaal al een beetje zodat je de avond voordien niet moet zitten stressen omdat je iets niet vind. Maak dat alle afspraken gemaakt zijn en dat je van alles goed op de hoogte bent. Zorg dat je shotlist in orde is als je er een gebruikt. En als je de namen doorgekregen hebt van ouders en grootouders maak dat je deze al eens doorgenomen hebt.
Controleer al snel eens op voorhand of al je materiaal wel nog werkt en in welke staat het is. Voor de rest denk ik dat enige mentale voorbereiding naar het moment wel van toepassing is. Als hobbyfotograaf raak je vanzelf wel bestrooid met enige gezonde zenuwen. Maak je afspraken met je tweede fotograaf als je er een hebt. En zorg dat ook deze fotograaf kan beschikken over alle gegevens.
Als laatste controle ga je op voorhand al eens over de gehele dagplanning. Je gaat na of je alles hebt of zal hebben om de juiste foto’s te maken. Of je het koppel op hun gemak kan stellen en geen moeilijke vragen moet stellen op die dag.

avond vooraf

Vele stappen die hier net boven beschreven staan herhaal ik gewoon. Maar kort beschreven is dit wat ik zou doen:
Materiaal verzamelen en open leggen op een tafel.
Controleren of alles aanwezig is door de volledige dagplanning te overlopen en alle mogelijke scenario’s te bedenken.
Controleren met een eerder gemaakte lijst van benodigdheden.
De shotlist minstens 2 keer afprinten samen met de al dan niet gekregen namen van familieleden.
Laad alle batterijen op !!!
Organiseer alles logisch in de rugzak/tas,… Je moet alles zo snel mogelijk kunnen terugvinden en belangrijke dingen snel uithalen.
Check nog een laatste keer want dat kan nooit geen kwaad.
Stel je horloge en je uurwerk bij en stel je alarmklok in.
Geniet van een beetje nachtrust en laat de gezonde stress komen.